keskiviikko 20. maaliskuuta 2013

Tekniikan ihmelapsi

Ups, kavi joku kammi ja ton edellisen tekstin taustaks jai tommonen ruma valkonen... noh en osaa poistaa sita, joten koittakaa kestaa. Ei mul muuta :)

Elamaa Melbournessa

Hi mates! Oon ollu pikkasen laiska bloggaaja.. mutta nyt sadepaivan kunniaks tulin hetkeks kirjastoon istumaan, niin ajattelimpa nyt sitten vahan paivittaa blogia. Viime tekstin jalkeen oon ehtiny jo saamaan toita ja muuttanu toiseen paikkaan asumaan. Lisaksi meidan tiivis Suomi porukka on hajonnut, kun suurin osa lahti pohjoiseen farmien perassa. Mutta siis oon toissa Accommodation and Care Solutions nimisella firmalla, jonka kautta teen henkilokohtasen avustajan toita. Mulla on 3 omaa asiakasta, joiden luoan kayn 1-2 kertaa viikossa. Palkkaa tasta saa aluks 20,5dollarii per tunti, mika taitaa jo olla enemman kun mun palkka toimintaterapeuttina Suomessa. Mun asiakkailla kaikilla on yhteista, etta ne on vammautunu jonkun onnettomuuden yhteydessa. Yks asiakas on suurinpiirtein mun ikanen tytto, jolla on vaikeuksia lahimuistissa ja lievia motorisia vaikeuksia. Taa tytto on hyvin itsenainen, joten lahinna ma vaan hengaan sen kanssa. Autan hieman siivoamisessa, sit kaydaan shoppailee ja kahvilla. Mun toinen asiakas on 82-vuotias pappa, joka on sokea ja jolla on myos muistiongelmia. Autan pappaa paivittaisissa toimissa ja sit ulkoilen sen kanssa ja vien sita seniori kerholle syomaan. Tan asiakkaan luona myos aamut alkaa nukkkumalla. Nimittain tyovuoro alkaa klo.7.00 mutta pappa herailee joskun 8.30 aikoihin, joten siina voin sitten itsekin viela jatkaa unia :) Mun kolmas asiakas on neliraajahalvaantunut alunperin Laosista kotoisin oleva mies. Taa tarvii apua kaikissa paivittaisissa toimissa, siirtymisessa yms. Teen talle vaan iltavuoroja ja iltavuoroihin liittyy aina myos sleepover vuoro, eli varsinaisen tyovuoron jalkeen jaan asikkaan luo yoksi, ja autan asiakasta hieman yolla jos han apua tarvitsee. Yleensa taa asiakas herattaa mut 3-4 kertaa yon aikana, ja se yleensa pyytaa antaa laakkeita tai vaihtaa sen asentoa. Eli siis tyo on helppoa ja lepposaa, lahinna hengailua ihmisten kanssa. Kylla tata ihan mielellaan tekee!

Viime viikolla tosiaan muutin asumaan yhden australialaisen pariskunnan ylimaaraseen makuuhuoneeseen. Jenny, Terhi ja Sanna tosiaan lahti pohjoseen farmien perassa, mutta heilla ei ole viela ollut onnea palkallisen farmin loytamisessa. Ilmeisesti taalla on farmityon loytaminen kiven alla. Mika on vahan harmi, silla farmityo on oikotie toisen vuoden viisumiin. Itsekin varmaan loppuvuodesta viimestaa alan metsastaa farmeja. Mutta siis joo, taa mun uus kamppa on aikas kiva. Mulla on oma huone, isolla sangylla. Kamppa on hyvien lenkkimaastojen ja julkisen liikenteen yhteydessa. En oo hirveesti ehtiny mun uusia kamppiksia nakee, kun en oikeen ikina oo kotona. Oon joko toissa tai hengaan kavereitten kanssa. Taalla on siis viela Eija ja Kaitsu mun kanssa edustamassa Suomea, mutta nekin varmaan lahtee kohta, joten jaan varmaan yksin pitamaan Suomen mainetta taalla ylla :) Arki mullekin tanne siis muodostunut, etta ei elama taalla oo pelkkaa lomailua. Surffareita, koaloita ja kenguruja en oo viela paassy nakemaan, mutta enkohan ne viela jostain metsasta. Ainakin ne surffarit :) Opussumeja oon nahny, ja kerran kaytiin niita ruokkimassa. Ne on tosi kesyja, niille voi vaan ojentaa omenapalan ja ne tulee hakemaan sen, hassuja otuksia. Ja kengurua oon vaan maistanu hampurilaisen muodossa. En oo siis nahny Australiasta viela muuta kuin Melbournen.Viikon paasta lahdetaan mun synttareiden kunniaks ajelemaan Great Ocean Roadille! Kivaa paasta vahan nakemaan paikkoja. Muutenkin oon ajatellu, etta voisin silloin talloin pitaa toista vaikka viikon lomaa ja lahtee jonneki sukeltaa tai surffaa. Mutta siis elama taalla on mallillaan, tykkaan! On kiva muodostaa uusi arki ja elama uuteen paikkaan!